Η συμφωνία για μείωση της τιμής προμήθειας φυσικού αερίου από τη ρωσική Gazprom κατά 15% που ανακοινώθηκε πριν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, αλλάζει τα δεδομένα και στο χώρο του αυτοκινήτου. Πλέον προσφέρεται η δυνατότητα για ακόμη πιο φθηνές μετακινήσεις, ενώ λόγω της χαμηλότερης τιμής του καυσίμου, η απόσβεση της μεταγκατάστασης του κιτ μπορεί να γίνει πιο σαφώς πιο γρήγορα. Ωστόσο, τα καλά νέα αφορούν και την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων, καθώς πληροφορίες θέλουν την την ΔΕΠΑ να έχει έτοιμο πλάνο για την πριμοδότηση ΙΧ με ένα ποσό 3.000-5.000 ευρώ, προκειμένου η τιμή τους να είναι πιο δελεαστική. Ήδη ανακοινώθηκε το πρώτο πριμοδοτούμενο αυτοκίνητο (VW up! by Fysikon), ενώ σύντομα αναμένεται να ανακοινωθούν και οι καινούργιες συνεργασίες. Για αυτόν τον λόγο, η εταιρεία (ΔΕΠΑ) τρέχει τις διαδικασίες για την αύξηση των σημείων ανεφοδιασμού, που είναι και το μείζον πρόβλημα της χρήσης φυσικού αερίου στα ΙΧ. Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί μπορείτε να βρείτε όλα τα μυστικά της μεταγκατάστασης, όπως και τα υπέρ και κατά της χρήσης αυτού του εναλλακτικού καυσίμου.
Δέκα απλές απαντήσεις σε σημαντικές ερωτήσεις
Πράσινο φως για την τοποθέτηση συστημάτων φυσικού αερίου στα ΙΧ αυτοκίνητα άναψε η κυβέρνηση, ως μια ακόμη προσπάθεια να μειώσει το κόστος της μετακίνησης στους πολίτες.
Ως πρώτη ανάγνωση, «χαιρετίζουμε» την ενέργεια, όπως προ ετών και την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, αλλά και της υγραεριοκίνησης.
Όμως στην περίπτωση του φυσικού αερίου τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όπως με «ελαφρά τη καρδία», παρουσιάστηκαν σήμερα από τον Τύπο.
Και αυτό γιατί το φυσικό αέριο, το Compressed Natural Gas (CNG), προϋποθέτει πολύ υψηλούς όρους και προϋποθέσεις από την στιγμή που αποθηκεύεται στην πολύ υψηλή πίεση των 250 bar.
Ας δούμε τις απαντήσεις σε δέκα πολύ καθοριστικές ερωτήσεις:
- Ενδείκνυνται όλα τα αυτοκίνητα για την μετεγκατάσταση συστήματος CNG;
Στα μεγάλου κυβισμού (άνω των 1.600 κ.εκ.) δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, καθώς ο κινητήρας τους έχει την ισχύ που απαιτείται για την απρόσκοπτη κίνηση του ΙΧ, όταν χρησιμοποιεί ως καύσιμο το CNG. Ειδικά σε φορτηγάκια είναι η ενδεδειγμένη οικονομική λύση.
Πρόβλημα παρουσιάζεται στα μικρά αυτοκίνητα με κυβισμό 1.000-1.200 κ.εκ., τα οποία με καύσιμο το CNG-που ως γνωστόν είναι βραδύκαυστο- χάνουν μέρος της ισχύος τους και αυτό είναι εμφανές όταν πιεστούν, καθώς δεν ανταποκρίνονται. Δηλαδή, δεν είναι απαγορευτικό σε κάποιον να αγοράσει ή να μετατρέψει το μικρό
αυτοκίνητό του σε CNG. Σημαντικό όμως στην καθημερινή διαδρομή του να μην ανεβοκατεβαίνει βουνά ή να ταξιδεύει φορτωμένος.
- Ποια είναι τα σημαντικότερα μειονεκτήματα, τι να προσέξω στην εγκατάσταση;
Ακόμη σημαντικό μείον της τοποθέτησης του κιτ CNG είναι το βάρος της δεξαμενής αποθήκευσης του καυσίμου. Λόγω υψηλών πιέσεων είναι ενισχυμένη. Ζυγίζει περίπου 100 κιλά και έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύσει 10 κιλά CNG.
Προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη αυτονομία, προτείνεται η τοποθέτηση δύο δεξαμενών, άρα 200 κιλά επιπλέον στο βάρος του αυτοκινήτου...
Το μεγάλο βάρος των δεξαμενών, συνεπάγεται την ανάλογη «ενίσχυση» των αναρτήσεων του αυτοκινήτου. Άρα κρίνεται απαραίτητη η τοποθέτηση πιο «σφικτών» ελατηρίων στην πίσω ανάρτηση, ώστε να μην μεταβάλλεται το ζύγισμα και γενικότερα η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Το βάρος των δεξαμενών, συνεπάγεται και την κατάλληλη πρόσδεση τους στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου με ειδικά άγκιστρα/ιμάντες ώστε να μένουν ακλόνητα κατά την πέδηση ή επιτάχυνση του αυτοκινήτου (ακόμη και στην περίπτωση ενός ατυχήματος).
Είναι προφανές ότι ένας πολύ εξειδικευμένος και καταρτισμένος τεχνίτης θα μπορέσει να αναλάβει μια τέτοια μετατροπή, που θα πρέπει να είναι πιστοποιημένη και εγκεκριμένη.
Μεγάλη προσοχή, λοιπόν, στο τι θα επιλέξετε, καθώς ότι λάμπει δεν είναι χρυσός. Χαρακτηριστικά σας αναφέρουμε ότι για λόγους ασφαλείας όλες οι σωληνώσεις από τις δεξαμενές έως τον κινητήρα θα πρέπει να είναι μεταλλικές (και όχι θερμοπλαστικές) για να αντέξουν στις υψηλές πιέσεις.
- Είναι το φυσικό αέριο λύση για όλους;
Η απάντηση έχει να κάνει με τις μεταφορικές ανάγκες του καθενός. Εάν για παράδειγμα η καθημερινή διαδρομή σας έχει να κάνει με πέρασμα από τον Διόνυσο ή σε μια διαδρομή τύπου «Δομοκός», τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, ιδίως εάν είναι μικρομεσαίου κυβισμού δεν θα σας ικανοποιήσουν ως προς την απόδοσή τους.
Άρα είναι πιο κατάλληλα στις επίπεδες διαδρομές και γενικά για χαλαρή οδήγηση. Επίσης θα πρέπει να συνυπολογίσετε και την ύπαρξη πρατηρίων ανεφοδιασμού στην περιοχή που θα κινήστε.
- Γιατί το CNG είναι οικονομικό σε κατανάλωση;
Είναι ένα βραδύκαυστο καύσιμο, πράγμα που σημαίνει ότι ο κινητήρας μπορεί να φθάνει σχεδόν στο μέγιστο της ισχύς του χωρίς να καταναλώνει πολύ.
- Πόσο κοστίζει η μετακίνηση με καύσιμο το CNG;
Σήμερα ένα κιλό CNG (σε κιλά είναι η μονάδα μέτρησης) κοστίζει περίπου 1 ευρώ (δεν περιλαμβάνεται η έκπτωση 15% που ανακοινώθηκε). Με ένα 1 kg καυσίμου μπορεί ένα μεσαίου/μεγάλου κυβισμού ΙΧ να διανύσει περίπου 15 χιλιόμετρα. Άρα με 6,7 ευρώ μπορεί κάποιος να διανύσει περίπου 100 χιλιόμετρα!
Στα πιο μικρά αυτοκίνητα, το κέρδος είναι μεγαλύτερο, σχεδόν διπλάσιο (απαιτούν περίπου 4kg/100 χλμ.), καθώς με 3-4 ευρώ μπορείς να διανύσεις την ίδια απόσταση (100 χλμ.).
- Πόσο κοστίζει η τοποθέτηση ενός κιτ CNG;
Υπολογίζεται περί τα 1.500- 2.000 ευρώ κατά μέσο όρο (για τους 4κύλινδρους κινητήρες) και ανεβαίνει ανάλογα για τους εξακύλινδρους, κλπ. Είναι περίπου διπλάσιο απ΄ ότι το κιτ υγραεριοκίνησης.
- Τι να επιλέξω CNG ή υγραεριοκίνηση;
Εδώ η απάντηση έχει να κάνει με τις ανάγκες του καθενός: Όποιος θέλει τις επιδόσεις, την άμεση απόδοση του κινητήρα, να κινείται γρήγορα σε οποιαδήποτε διαδρομή, ακόμη και φορτωμένος, χωρίς να πονοκεφαλιάζει για την ύπαρξη πρατηρίων, τότε το υγραέριο είναι μονόδρομος.
Ο οδηγός που επιθυμεί την πολύ χαμηλή κατανάλωση, αδιαφορεί να την οδηγική ικανοποίηση, οι διαδρομές του είναι flat και έχει δίκτυο ανεφοδιασμού, τότε το CNG είναι η καταλληλότερη λύση για εκείνον.
- Γιατί δεν αυξάνονται οι σταθμοί ανεφοδιασμού CNG στην Ελλάδα;
Το πρόγραμμα της ΔΕΠΑ προβλέπει την αύξηση των πρατηρίων, ώστε να εξυπηρετούνται περισσότεροι οδηγοί. Υπάρχουν όμως κάποια προβλήματα και ιδιαιτερότητες για τον πολλαπλασιασμό τους, όπως το ότι θα πρέπει να περνάει κοντά δίκτυο φυσικού αερίου ή το πρατήριο καυσίμων, να έχει τις απαιτούμενες εγκρίσεις ασφαλείας (πολεοδομία, κλπ.). Επίσης, το κόστος της επένδυσης από τον πρατηριούχο είναι υψηλό, καθώς ο εξοπλισμός CNG (αντλίες, κλπ.) υπολογίζεται ότι κοστίζει περί τις 200.000 ευρώ!
Τα οφέλη από τη χρήση Φυσικού Αερίου στα οχήματα
- Μείωση των εκπομπών μη-μεθανιούχων υδρογονανθράκων μέχρι και 80%.
- Ελαχιστοποίηση έως και μηδενισμός των εκπομπών καρκινογόνων αρωματικών και πολυκυκλικών υδρογονανθράκων.
- Μείωση των εκπομπών ΝΟx μέχρι και 85%.
- Μείωση των εκπομπών CO περισσότερο από 90%.
- Μείωση των εκπομπών CO2 μέχρι και 20%.
- Μείωση του σχηματισμού όζοντος (νέφους) κατά 80-90%.
- Μείωση των εκπομπών λεπτών σωματιδίων (PM) μέχρι και 99%.
Πωλούνται αυτοκίνητα CNG στην ελληνική αγορά
Εταιρείες όπως οι Citroen, FIAT, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, VW, Volvo, κ.α. έχουν λανσάρει οχήματα που είναι εργοστασιακά εφοδιασμένα με διπλό σύστημα τροφοδοσίας, βενζίνης και φυσικού αερίου. Στην ελληνική αγορά οι εταιρείες αυτές μπορούν να τα διαθέσουν κατόπιν παραγγελίας. Οι τιμές τους σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις είναι περίπου 20% ακριβότερες.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΕΝΙΟΣ ΚΑΤΗΣ
ΠΗΓΗ : http://www.b2green.gr